نحوه تمیز کردن پلاکهای متحرک ارتودنسی

 

پلاکهای متحرک معمولا در طی درمان ارتودنسی یا بعنوان ابزار درمانی  (جهت جابجا نمودن دندانها و یا فکین ) و یا بعنوان نگهدارنده در پایان درمان ارتودنسی  استفاده می شوند.

 این پلاکها معمولاً یا  از جنس مواد رزینی (آکریلی) مثل پلاکهای رنگی حاوی سیم بوده  و یا از جنس پلاستیک های شفاف (پلاکهای شفاف)  هستند. سطح متخلخل این پلاکها براحتی می توانند مواد رنگی و جرم را جذب کنند .جهت تمیز نگهداشتن این پلاکها نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

 

نحوه تمیز کردن پلاکهای متحرک یا شفاف

- با یک مسواک با الیاف نرم (soft) و با آب خنک یا ولرم پلاک خود را تمیز نمائید. شما می توانید از مایع دستشویی به عنوان یک ابزار کمکی حین مسواک نمودن پلاکها استفاده نمائید. سطوح بیرونی و داخل پلاک را به آرامی تمیز نمائید.

- به هیچ عنوان از خمیر دندان جهت تمیز نمودن پلاک خود استفاده نکنید. خمیر دندانها حاوی مواد ساینده بوده که باعث ایجاد خراشیدگیهای بسیار ریز در سطح پلاک شما می شود و این امر  موجب جذب بیشتر جرم، مواد رنگی یا میکروب ها در منافذ ایجاد شده می شود که ضمن کثیف نمودن پلاک سبب ایجاد بوی بد نیز خواهد شد.

- پلاک شما باید  یا در داخل دهان شما باشد ویا در مواقعی که خارج از دهان شماست در ظرف حاوی آب نگهداری  شود. پلاک را در محل خشک نگهداری ننمائید.

- در صورتیکه پلاک متحرک یا شفاف شما کمی رنگ یا بو گرفته و شفافیت خود را از دست داده است می توانید از یکی از روشهای زیر جهت تمیز نمودن بهتر آن استفاده نمائید:

روش اول:  پلاک شفاف یا متحرک خود را به مدت حدود 5 تا 10 دقیقه در یک ظرف حاوی سرکه سفید قرار داده و سپس آنرا با مسواک نرم و مایع دستشویی تمیز نمائید. جهت دستیابی به سطوح ظریف داخلی پلاکهای شفاف می توانید از سرگوش پاک کن استفاده نمائید.

روش دوم:  پلاک خود را در ظرف دهانشویه ضد میکروبی فاقد الکل بمدت چند ساعت قرار دهید و سپس آنرا با کمک

مسواک نرم و آب بشوئید. (توجه نمائید که الکل موجود در بعضی دهانشویه ها می تواند به پلاک شما آسیب وارد نماید)

روش سوم:  مقدار مساوی از جوش شیرین و آب را در ظرفی مخلوط نموده تا قوام خمیری رقیق بگیرد و سپس با کمک این خمیر پلاک خود را تمیز نمائید.

 

- در مورد پلاکهای شفاف می توانید مخلوط 1 واحد وایتکس و 10 واحد آب را مخلوط نموده و پلاک را بمدت 15 دقیقه در داخل آن قرار دهید. به هیچ عنوان پلاکهای متحرک از نوع آکریلی (رزینی) و حاوی سیم  را در محلول وایتکس قرار ندهید.

- پلاک را به هیچ عنوان در آب جوش و الکل قرار ندهید. آب جوش سبب کج شدن پلاک و بهم خوردن تطابق آن خواهد شد.

- در صورتیکه با موارد فوق پلاک شما تمیز نشد حتماً متخصص ارتودنسی خود را در جریان قرار دهید.

اطلاعات تماس

Copyright © 2017 Plusnet.ir Industries All Rights Reserved.