دندان نهفته

یکی از ناهنجاری هایی که معمولاً توسط بیماران نادیده گرفته می شود وجود دندان های نهفته است که شایع ترین این نهفتگی بغیر از دندان عقل ، دندان نیش نهفته است.

به دلیل اینکه دندان شیری در محل دندان دائمی نهفته ممکن است          

هنوز باقی مانده باشد بیمار ممکن است از وجود دندان نهفته آگاهی

نداشته باشد و این مسئله در حین تهیه رادیوگرافی دندانپزشکی و یا

توسط دندانپزشک ممکن است کشف شود.

 

دندان نهفته می تواند در سمت مخاط بیرونی ( باکال ) و یا در سمت کام ( پالاتال ) قرار داشته باشد که معمولاً دندان های نیش نهفته در سمت کام هستند.

نکته ای که در درمان دندانهای نهفته باید مد نظر قرار داد این است که با افزایش سن امکان ایجاد چسبندگی بین دندان نهفته و استخوان اطراف آن افزایش خواهد یافت که درمان را بسیار سخت یا در مواردی غیر ممکن خواهد ساخت لذا درمان زودهنگام شانس موفقیت درمان را بیشتر خواهد کرد.

علل ایجاد نهفتگی

  1. کمبود فضا و عدم وجود فضا برای رویش دندان
  2. عوامل ارثی
  3. انحراف جوانه دندان دائمی از مسیر اصلی
  4. وجود مانع رویشی مثل وجود دندان های اضافی در مسیر دندان دائمی و یا عواملی مثل کیست

عوارض دندان های نهفته

  1. احتمال ایجاد کیست و یا تومور دور دندان های نهفته
  2. امکان ایجاد مشکل زیبایی
  3. امکان ایجاد صدمه به دندان های دائمی مجاور مثلاً ایجاد تحلیل ریشه و یا ایجاد بیماری لثه در دندان های مجاور

درمان

 برحسب عامل، شدت و عمق نهفتگی دندان دائمی می تواند شامل درمان های زیر باشد:

  1. درمان ارتودنسی که شامل کشیدن دندان شیری باقی مانده ( درصورت وجود )، باز کردن فضای دندان نهفته توسط ارتودنسی و در نهایت وارد آوردن نیروی ارتودنسی به دندان نهفته جهت آوردن دندان نهفته به محل اصلی آن
  2. درموارد نهفتگی بسیار شدید و یا چسبنده به استخوان بودن دندان ممکن است چاره ای جز خارج نمودن دندان نهفته و جایگزینی با درمان هایی مثل ایمپلنت و یا بستن فضا با ارتودنسی نباشد .

توجه شود که در موارد وجود نهفتگی دندانی در بیمار، درمورد موفقیت درمان به هیچ عنوان نمی توان با قاطعیت نظر داد و تا زمانیکه نیروی ارتودنسی بر روی دندان نهفته قرار نگیرد نمی توان درمورد امکان جابجا نمودن آن دندان نظر قطعی را داد. موفقیت درمان ارتودنسی در این موارد با افزایش سن کاهش می یابد که علت آن بالا رفتن ریسک چسبندگی دندان نهفته با افزایش سن است اگرچه باز هم ممکن است دراین  حالت ارتودنسی به منظور ایجاد فضای مناسب جهت جایگزینی دندان نهفته ضروری باشد.

 

ویدیوی نحوه اصلاح نهفتگی دندان نیش توسط درمان ارتودنسی ثابت

اطلاعات تماس

Copyright © 2017 Plusnet.ir Industries All Rights Reserved.