متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست کیست؟

متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست فردی است که پس از اتمام دوره دندانپزشکی عمومی، تحت آموزش در رشته تخصصی ارتودانتیکس در دانشکده های دندانپزشکی معتبر قرار می گیرد. حوزه فعالیت این رشته تخصصی دندانپزشکی بطور عمده شامل تشخیص ، پیشگیری و اصلاح ناهنجاریهای دندانی – فکی می باشد.

پیشگامان ارتودنسی نوین در دنیا آقایان ادوارد انگل و نورمن کینگزلی می باشند. در کشور ما جناب آقای دکتر بهرمان پیشگام و ‍پدر ارتودنسی ایران و مؤسس دوره های تخصصی این رشته در کشور می باشد.

کسب تخصص ارتودنسی در کشور ما مستلزم شرکت در آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی پس از اتمام دوره عمومی دندانپزشکی و قبولی با رتبه بسیار عالی در این آزمون می باشد

در طی دوره تخصصی یا دستیاری ارتودنسی ، دانشجوی تخصصی این رشته تعداد زیادی بیمار را زیر نظر اساتید برجسته این رشته در طی دوره تحصیلی خود درمان می کند و با پیچیدگی های خاص درمان ارتودنسی آشنا می شود.در طی دوره دندانپزشکی عمومی در مورد درمانهای ارتودنسی ثابت هیچگونه آموزشی به دندانپزشکان عمومی داده نمی شود و اصولا این درمان در حیطه فعالیت دندانپزشکان عمومی نه در ایران و نه در سایر کشورها قرار داده نشده است. همچنین با دوره های کوتاه حتی چند ماهه ارتودنسی که توسط بعضی موسسات  و بدون مجوز انجمن ارتودنسی ایران تشکیل می شود امکان فراگیری جامع ارتودنسی وجود ندارد زیرا این فراگیری باید در طی دوره درمان چند ساله بیماران و با راهنمایی اساتید خبره دانشگاهی صورت گیرد.

 

نحوه شناسایی متخصص ارتودنسی

در مشخصات مطب، کارت و یا تابلوی متخصص ارتودنسی حتما عبارت متخصص ارتودنسی و یا دارای بورد تخصصی ارتودنسی قید شده است. توجه شود که قید لغت جراح دندانپزشک همراه با عباراتی نظیر دارای فلوشیپ و یا مدرک Master ارتودنسی ازکشورهای مختلف ، دارای مدرک ارتودنسی از جهاد دنشگاهی، دندانپزشک مخصوص یا مختص ارتودنسی، دارای گواهی ارتودنسی و ... هیچکدام نشان دهنده متخصص ارتودنسی بودن دندانپزشک نیست.   

شما می توانید با مراجعه به وب سایت انجمن ارتودنتیستهای ایران و یا  بانک ارتودنتیستهای ایران نسبت به متخصص بودن دندانپزشک خود اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که نام دندانپزشک شما در لیست فوق نبود می توانید با منشی انجمن ارتودنسی با شماره ۸۸۲۸۸۳۶۸-۰۲۱ تماس حاصل نمایید و از متخصص بودن دندانپزشک خود اطمینان حاصل نمایید. 

اطلاعات تماس

Copyright © 2017 Plusnet.ir Industries All Rights Reserved.