سازش با دستگاههای متحرک
تمیز کردن پلاکهای متحرک
نحوه استفاده از دستگاههای متحرک
ملاحظات حین درمان ارتودنسی متحرک

این دستگاهها معمولا برای اصلاح مشکلات فکی در دوره رشد ، جابجا نمودن دندانها به مقدار کم و همچنین به عنوان نگهدارنده در پایان درمان ممکن است استفاده شوند و به دو نوع  داخل و خارج دهانی طبقه بندی می شوند.

                                           نمونه هایی از دستگاههای متحرک داخل و خارج دهانی

         

 

نکات مهم در استفاده از دستگاههای متحرک

- از آنجایی که این دستگاهها توسط بیمار گذاشته و برداشته می شوند نیاز به همکاری مناسب بیمار و استفاده طبق دستور جهت نیل به اهداف درمانی مطلوب دارند و در صورت عدم همکاری مناسب بیمار نتایج درمانی مناسب بدست نخواهد آمد.

 

- همانند تمام امور دیگر زندگی شما به کمی زمان برای تطابق و عادت به دستگاههای متحرک نیاز دارید. خوشبختانه و در کمال تعجب سیستم دهانی – فکی به سرعت و بطرز جالب توجهی حتی با دستگاههایی که ظاهر حجیمی دارند تطابق می یابد . با کمی تلاش و رعایت دستورات ذکر شده خواهید دید که  همانند دیگر افرادی که از این دستگاهها استفاده نموده اند و درمان آنها با موفقیت به اتمام رسیده است شما نیز می توانید به سرعت و ظرف مدت کوتاهی به زندگی با این وسایل که برای اصلاح مشکلات دندانی – فکی شما طراحی شده اند عادت نمایید.

 

- در صورتی که شما از اعتماد به نفس کافی برخوردار باشید و موفقیت و زیبایی صورت ، لبخند  و سلامت سیستم دهانی - فکی برایتان مهم باشد به حرف یا نظرات دیگران توجه نخواهید کرد و از استفاده از دستگاه حتی در جمع دوستان و یا در مدرسه بهیچ عنوان ناراحت نخواهید بود.

 

-نگهدارنده های متحرک ارتودنسی  از همان لحظه تحویل به شما تا مدت زمانی که متخصص به شما خواهد گفت  باید بصورت تمام وقت ( جز در موقع غذا خوردن و مسواک زدن )  در دهان شما باشند. درصورت عدم رعایت دستورات گفته شده امکان برگشت ناهنجاری ارتودنسی  ممکن است وجود داشته باشد.

 

 درمورد سایر دستگاههای متحرک  برای اینکه با دستگاههای متحرک عادت نمایید از این روش استفاده نمایید:

- در روز اول استفاده از دستگاه فقط ۲ تا ۳ ساعت از دستگاه استفاده نمایید.

-  در روزهای بعدی هر روز ۱ ساعت به این مدت زمان اضافه نمایید تا بعد از یک تا دوهفته  تمام مدت روز ( جز در موقع غذا خوردن و مسواک زدن ) از دستگاه استفاده کرده باشید.

- پس از این مدت مواقع خوابیدن را نیز باید به ساعات استفاده از دستگاه بیفزایید تا به مدت زمان استفاده مطلوب از دستگاه ارتودنسی ( مدت زمان توصیه شده توسط متخصص ارتودنسی ) برسید.

 

استفاده شبانه در بعضی دستگاههای متحرک که جهت اصلاح رشد فک بکار می روند ( مثل پلاکهای جلو آورنده فک و یا دستگاه هدگیر ) بسیار مهم است  ( حتی مهمتر از ساعات روز ) زیرا هورمونهای رشدی اکثرا در طی زمان خواب ترشح می شوند.

 

- در مراحل اولیه استفاده از دستگاههای متحرک بویژه پلاکهای متحرک تکلم بیمار ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و نیاز به مدتی زمان خواهد بود تا موقعیت زبان با دستگاه ارتودنسی تطابق لازم را بدست آورد. فعالیتهایی  مثل خواندن کتاب با صدای بلند یا صحبت کردن در طی مدت زمان استفاده از دستگاه می تواند به تطابق سریعتر با دستگاه کمک نماید.

 

- در روزهای اولیه استفاده از پلاک ممکن است کمی افزایش ترشح بزاق و یا مزه پلاستیکی  احساس شود که  با استفاده منظم به سرعت حل خواهد شد.

 

- دستگاه متحرک ممکن است در اثر بی احتیاطی  به راحتی شکسته شود. در مواقعی که دستگاه داخل دهان شما نیست ( حین خوردن غذا یا مسواک زدن ) حتما پلاک یا دستگاه را در جعبه مخصوص خود قرار دهید و به هیچ عنوان آن را در داخل جیب و یا دستمال کاغذی قرار ندهید.

 

                              

 

- شما ممکن است در حین فعال سازی دستگاه دچار کمی ناراحتی و یا درد مختصر شوید که معمولا ظرف ۲-۳ روز بهبود خواهد یافت. استفاده مداوم از دستگاه باعث خواهد شد که این مشکل سریعتر برطرف شود و در صورت عدم استفاده  مناسب از دستگاه، ممکن است قرار دادن مجدد آن دردناک و حتی غیر ممکن  شود

 

- از بازی کردن مداوم زبان با دستگاه خودداری نمایید.

 

- حین غذا خوردن و مسواک زدن پلاک خود را خارج نمایید ( در بعضی موارد  و در بعضی پلاکهای خاص ممکن است از شما خواسته شود حتی حین غذا خوردن نیز ازدستگاه استفاده نمایید. )

 

- بعد از صرف غذا  حتما مسواک زده و سپس دستگاه یا پلاک خود را مجددا داخل دهان خود قرار دهید. در صورت عدم رعایت بهداشت باقی مانده مواد غذایی دور دندانهای شما  و در زیر پلاک باقی مانده ودرنتیجه بروز پوسیدگی های دندانی عارضه قطعی آن خواهد بود.

 

- پلاک یا دستگاه متحرک خود را دقیقا به روش و از محل گفته شده از دهان خارج و به نحوی که در مطب به شما آموزش داده شده است در دهان قراردهید تا از آسیب احتمالی به آن جلوگیری شود.

 

 

       

 

- بدلیل رشد سریع و رویش دندانها در سنین رشد ،بعضی پلاکها یا دستگاههایی که در دوره رشدی کودک  بکار می روند اگر حتی چند روز استفاده نشوند ممکن است دیگر در دهان جا نگیرند و نیاز به تنظیم مجدد و حتی در مواردی تعویض دستگاه داشته باشند که مستلزم صرف هزینه لابراتواری مجدد توسط بیمار خواهد بود.

 

- در صورتی که پلاک شما حاوی پیچ باشد حتما آنرا طبق دستور متخصص ارتودنسی خود باز نمایید.  توجه نمایید که این پلاکها بعد از باز شدن حتما باید دردهان شما باشد و اگر این پلاک را  طبق دستور استفاده نکنید ممکن است این پلاک دیگر دهان شما جا نرود و نیاز به تنظیم مجدد توسط متخصص ارتودنسی داشته باشد.

 

      

 

 

 

 

 

جهت مشاهده  ویدیوی نحوه فعال سازی پلاکهای پیچدار اینجا را کلیک نمایید.

 

- در صورت شکستن یا گم کردن دستگاه در اسرع وقت با مطب تماس حاصل نمایید. 

اطلاعات تماس

Copyright © 2017 Plusnet.ir Industries All Rights Reserved.